Fremtidens IT landskab:
Når vi taler om brugen af teknologi beskrives børn og unge ofte som ”digitalt indfødte”. Udtrykket dækker over det faktum, at børn og unge i dag ikke kender til en virkelighed uden digital teknologi og at de bruger teknologien uden at tænke over at det er teknologi[1]. På den baggrund kan man sige at eleverne møder i skolen med stærke IT- kompetencer. Samtidig har de fleste tasken fuld af den nyeste teknologi. Bærbare PCere, avancerede mobiltelefoner er ”standardudstyr” for mange. Samtidig foregår udviklingen indenfor IT udstyr i et meget højt tempo. Det bevirker at det er vanskeligt at se baer et halvt år frem i tiden. Alligevel er IT-forskere og IT-analytikere enige om, at der er særligt to innovationer indenfor IT som vil præge det fremtidige IT landskab. (Og skolefolk kunne på Uddannelsesforum 2008 høre at eleverne i folkeskolen allerede er godt i gang med at bruge dem, - dog mest i forbindelse med deres fritidsaktiviteter og deres færden i uformelle læringsmiljøer. )
Det der er tale om er ”skyen” og sociale netværk. ”Skyen” er et udtryk for at programmer ikke er installeret på en PC, men ligger tilgængelige og afvikles på internettet ( i ”skyen”). Det hele startede med web-mail, f.eks hotmail, og i takt med at bredbåndsforbindelser er blevet mere og mere udbredte, så er det nu bl.a. blevet muligt at foretage video-redigering i skyen. Et andet eksempel er Google som er en af de førende udbydere på området. Google tilbyder en lang række gratis tjenester der ligger i skyen, f.eks. en fuld kontorpakke.
Så er der Web 2.0. Web 2.0 refererer til anden generation af tjenester, der er tilgængelige på internettet og som lader brugere samarbejde om og at dele information online. Disse tjenester omtales som sociale netværk. De mest kendte er: Facebook, Wikipedia, Flickr, Youtube, Blogger…… og der er mange andre. IT-analytikere fra analysebureauet Gartner forudser at: "Koncepterne, sproget og teknologierne bag socialt software på forbrugerniveau vil blive en del af mainstream erhvervsteknologi i 2010.".
Det betyder at der ikke udelukkende skal fokuseres på anskaffelse af computere i skolen. Der skal i lige så høj grad fokuseres på hvordan skolerne kan tilvejebringe muligheder for at elevernes udstyr kan anvendes hensigtsmæssigt i skolen ved hjælp af videndelingssystemer og adgang til undervisningsprogrammer.
(Ja, og så er der den pædagogisk, didaktiske del…….)
Links:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar