Teknologispringet til web 2.0, som foregår i skrivende stund, betyder at størstedelen af indholdet på internettet vil være netværksbaseret og brugerskabt i løbet at kort tid. Et godt eksempel på brugerskabt indhold på nettet er Wikipedia. Wikipedia er en encyklopædi med åbent indhold, der er skrevet i samarbejde mellem sine brugere. Wikipedia er på kort tid blevet verdens største og mest brugte opslagsværk. Alle kan skrive i det, alle kan redigere i det. Der ligger ca. 56.000 artikler på den danske udgave af Wikipedia. Den engelske udgave indeholder over 1 million artikler., som ingen har fået penge for at lægge derud. Til sammenligning indeholder den store danske encyklopædi 115.000 artikler, skrevet af lønnede eksperter. Kvaliteten af Wikipedia er overraskende høj, selvom der opstår fejl. F.eks. kunne man finde den fiktive kommune "Æblerød" på Wikipedia. Men Wikipedia er netop båret af en høj selvjustits og fejlen blev rettet. Og der er andre fordele. Wikipedia er lynhurtigt og uden redaktionsprodurer. Da tsunamien ramte sydøst Asien opstod der hurtigt en lang række artikler der beskrev hændelsen, bl. a. som naturvidenskabeligt fænomen. I undervisningsmæssige sammenhænge kan Wikipedia ikke erstatte autoritative værker, som
f.eks. den store danske encolcypedi . Men ved at bidrage og deltage i produktionsprocessen af artikler kan brugerne få udviklet deres kritiske sans over for hvilke retoriske valg der træffes hver gang vi formidler noget. Wikipedia er et godt eksempel på at netværk kan generere viden hurtigt og verdensomspændende uden at skele til afsenderens status. I en organisation som en skole er det derfor vigtigt at beskæftige sig med hvilket læringsparadigme der er på spil, hvem der er vidensbærer og hvordan viden tilegnes og formidles i netværk.
School
Single source of information
(teacher)
• Industrial age skills
• Submission and reliance
• Mass
• Child as passive recipient of information
• Future economic failure
• Knowledge acquisition
(teacher)
• Industrial age skills
• Submission and reliance
• Mass
• Child as passive recipient of information
• Future economic failure
• Knowledge acquisition
Out of school
• Diverse sources of information (information technologies)
• Information age skills
• Creativity and maturity
• Personalised
• Child as active learner
• Future economic success
• Knowledge creation
Kilde: www.futurelab.org.uk/research
Udover at eksemplificere hvordan netværk virker har teknologien ændret vores opfattelse af tid, sted og identitet.
Sociale netværk, som f.eks myspace, facebook eller flickr, er eksempler på teknologiske netværk der redefinerer tid, sted og identitet.
Der er nærmest tale om at det private eroderer det offentlige rum. Og vi skal huske at forholde os kritiske hertil.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar